`Havayolu ağında yolcu sayısı rekor seviyeye erişmiştir`

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, "Havayolu ağında iç hat, dış hatta toplam taşıdığımız yolcu sayısı 193 milyon 300 binin üzerine çıkarak rekor seviyeye erişmiştir." dedi.
Tarih: 09/01/2018

Arslan, TBMM Genel Kurulunda milletvekillerinin sözlü soru önergelerini cevapladı. 

Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluk alanındaki yolların Bitümlü Sıcak Karışım (BSK) ile kaplandığını ifade eden Arslan, 2017 yılında 2 bin 318 kilometre BSK yapıldığını, toplam BSK uzunluğunun 23 bin 422 kilometreye çıkarıldığını belirtti.

Bakan Arslan, Hızlı Geçiş Sistemi (HGS) gelirinin, yatırım tutarını karşılayıp karşılamadığı yönündeki soruya karşılık, HGS gelirleriyle sadece proje bedeli değil, sistemin işletilmesi, bakımı, onarımı ve geliştirilmesi masraflarının da karşılandığını söyledi. 

Arslan, 2015 yılında HGS'den etiketsiz geçen araç sayısının 2 milyon 729 bin 912 olduğunu, bu geçişlere ilişkin idari para cezası tebligatlarının 2016 yılında araç sahiplerine gönderildiğini, araç geçişlerine itiraz noktasında açılan dava sayısının ise 10 bin 255 olduğunu dile getirdi.

Yüksek Hızlı Tren (YHT) ve Hızlı Tren hatlarının koridor yaklaşımıyla doğu-batı ve güney-kuzey aksında yapılmak üzere belirlendiğini, proje çalışmalarının tüm hızıyla devam ettiğini anlatan Arslan, "YHT sadece yolcuya, hızlı tren ise hem yük hem yolcuya hitap eder. Dolayısıyla bölgeler yolculuk ve yük yoğunluğu dikkate alınarak YHT ya da Hızlı Tren olarak projelendirilmektedir. Tüm bölgelere yönelik planlı çalışmalar tüm hızıyla sürmektedir." dedi.

Ahmet Arslan, Haydarpaşa-Pendik Demiryolu Projesi'nin Halkalı ve Gebze'ye uzatılmasıyla ilgili olarak yürütülen çalışmaların da devam ettiğini söyledi.

Bakan Arslan, "Marmaray Projesi'nde son bir yıl içinde çok ciddi bir hızlanma söz konusudur. Ağustos ayı içinde altyapı inşaatını, Eylül ayı içinde ise sinyalizasyon çalışmalarını bitireceğiz. Kalan süre içinde de gerekli testleri yaparak bu yılsonu itibarıyla banliyö hatlarını Gebze'den Halkalı'ya Marmaray araçlarıyla kesintisiz yolcu taşınabilir hale getireceğiz. YHT'ler de Ankara'dan kalkıp Haydarpaşa'ya kadar veya Halkalı'ya kadar gidebilecek hale gelecek." diye konuştu.

"Yük taşıma gelirlerinde yüzde 250 oranında artış sağlanmıştır"

Demiryollarının Serbestleştirilmesi Kanunu ile TCDD'nin altyapı işletmecisi, TCDD Taşımacılığın ise tren işletmecisi olarak yapılandırıldığını anımsatan Arslan, bu kanunla özel sektörün de ulusal demiryolu ağı üzerinde devlet şirketleriyle beraber taşımacılık yaparak demiryolları sektöründeki payının artırılmasına imkan sağlandığını belirtti. Arslan, sektörde 5 tren işletmecisine lisans verildiğini, halen 12 bin 608 kilometre demiryolu ağında işletmecilik yapıldığını bildirdi.

Arslan, 10 bin 515 kilometrelik demiryolu hattının adeta yeniden yapılmışçasına yenilendiğini dile getirerek, şunları kaydetti:

"880 kilometrelik kesimin rehabilitasyonu ve yol yenileme çalışması da devam etmektedir. Demiryolu hatları üzerinde yürütülen çalışmalar kapsamında 4 bin 660 kilometrelik hat elektrikli hale, 5 bin 534  kilometrelik hat ise sinyalli hale getirilmiştir. Ayrıca bin 637 kilometrelik hattın elektrikli, 2 bin 323 kilometrelik hattın da sinyalli hale getirilmesi çalışmaları da devam etmektedir. Demiryollarımızın çift hatlı hale getirilmesi çalışmalarında 595 kilometrelik konvansiyonel demir yolu hattı çift hatlı hale getirilmiştir. Yapımı devam eden lojistik merkezler, iltisak hatları gibi projelerin de tamamlanmasıyla birlikte yük taşımacılığında demiryolu payının artırılması hedeflenmektedir. Diğer taraftan demiryolu yük taşımacılığında 2004 yılından itibaren blok tren işletmeciliğine geçilmiş oldu. Böylece, 2017 yılında 28,5 milyon ton yük taşınarak 15 yıl öncesine göre yük taşıma miktarında yüzde 79, yük taşıma gelirlerinde ise yüzde 250 oranında artış sağlanmıştır."  

Bakan Ahmet Arslan, havayolu taşımacılığında da önemli yatırımlara imza atıldığını, her 100 kilometrede sivil ulaşıma açık bir havalimanına erişme doğrultusunda da inşa çalışmalarının devam ettiğini söyledi.

Faaliyetteki havalimanları arasında kar edenin de zarar edenin de bulunduğunu ifade eden Arslan, kar eden havalimanlarının zarar edenleri destekler vaziyette olduğuna işaret etti. 

Havayolu ağını da bir bütün olarak değerlendirdiklerini ifade eden Arslan, "Havayolu ağında iç hat, dış hatta toplam taşıdığımız yolcu sayısı 193 milyon 300 binin üzerine çıkarak rekor seviyeye erişmiştir. Yine bu çerçevede DHMİ Genel Müdürlüğü 2016 yılında 1 milyar 527 milyon 57 bin 226 lira kar elde etmiş, bu kardan 888 milyon 500 bin 993 lirasını Hazine'ye ödemiştir." diye konuştu. 

İzmir-Ankara hızlı tren projesi tüm kesimlerinde altyapı çalışmalarının devam ettiğini belirten Arslan, altyapı çalışmalarında yüzde 28 fiziki ilerleme sağlandığını ifade etti.

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu'nun, TBMM Genel Kurulunda, bir kamyonun İstanbul-Ankara arası seyahatindeki masrafından söz ettiğini, Başbakan Binali Yıldırım'ın da bunun üzerine kamyonla ilgili değerleri vererek, düzelttiğini  anımsatan Arslan, daha sonra CHP'den iki milletvekilinin İstanbul'dan yola çıktıklarını, Ankara'ya kadar bir tırla geldiklerini bildirdi.

"Bütçe konuşmalarında gündeme gelen kamyondu, tır değil. Tır farklı. Tırın çekicisi vardır, ayrıca bir de dorsesi vardır, çekici ile dorse birlikte 4 dingil veya 4 akstır. 4 dingil ve 4 akslık araçların otoyollarda veya köprülerdeki ücretleri farlıdır, kamyonların ücretleri farklıdır." diyen Arslan, şöyle devam etti:

"Tırın, 4. sınıf araç için Ankara-İstanbul arası otoyol ücreti 49 lira. Ancak kamyonun ki 35 lira 25 kuruştu, şimdi 38 lira 75 kuruş. Bunu, çıkıp 'rakamları düzeltiyorum.' deyip kamyon yerine tır sürerseniz, zaten orada tartışma bitmiştir. Kaldı ki köprü ücretleri 3. sınıf araçlar için 30 lira 15 kuruştu, çift yönlü 60 lira 30 kuruştu. Arkadaşlar bir de tablo yayınlamışlar, diyorlar ki 'Köprü geçiş ücreti 82 lira.' Tır için olsa dahi 82 lira çift yönlüdür yani 41 liradır. 41 lira nerede, 82 lira nerede? Bahis konusu olan kamyondur. Kamyon için 30 lira 15 kuruş idi, bugün de 32 lira 30 kuruş. 32 lira nerede, 82 lira nerede?

Yine diyor ki 'Ankara-İstanbul arası 500 kilometre. Kilometre başına da 1,20 liralık akaryakıt harcanır. Bin 100 lira yakıt parası.' 500 kilometre diyorsanız, kilometre başına da 1,20 lira diyorsanız 600 lira eder, bin 100 lira etmez. Kaldı ki mesafe 500 kilometre değil. Kamyonu Selimpaşa'dan başlatmışlar. Çünkü  Ankara-İstanbul arası 425 kilometredir, köprüye kadar sayarsanız 450'dir. Ancak 500'ü tutturmak için İstanbul'un da batısında Mahmutbey'e 43 kilometre mesafesi olan Selimpaşa'dan kalkılıyor. Ben olsam Kapıkule'den gelirdim, 700'ü de tuttururdum."

"Daha dikkatli olsun"

Söz konusu tırın 2 Ekim 2017 tarihinde Mecidiye'den yola girdiğini, Gerede'den çıktığını anlatan Bakan Arslan, tırın, HGS'si olmasına rağmen, HGS gişesi yerine OGS gişesini kullandığını ve cezalı duruma düştüğünü belirtti.

Bunun on kat cezası olduğunu hatırlatan Arslan, "Söz konusu tırın sahibini buradan uyarıyoruz. Gitsin, işlemini yapsın, arkadaşlar HGS'sinde yeteri kadar bakiye olması nedeniyle başvurusu üzerine o cezayı da kaldırıp, 42 lirayla işlemini yapabilir hale getirecekler. Lütfen daha dikkatli olsun." dedi.

Arslan, "Yaptığımız, dün de olduğu gibi, bugün de olduğu gibi insanımızın erişimini, ulaşımını sağlamak, ülkemizin bulunduğu konum itibarıyla taşımacılık pastasından daha fazla pay alması, uluslararası taşıma koridorlarındaki avantajını ülke ve milletimiz lehine kullanacak şekilde ana koridorları tamamlamaktır. Ulaştırmanın her türünde yaptığımız budur. Bundan sonra da yapmaya devam edeceğiz." değerlendirmesini yaptı.

Bakan Aslan, sorular üzerine yeniden söz alarak, "Bizim seyahat etmeye ihtiyacımız yok. Çünkü biz gece gündük vatandaşın içindeyiz. Her yerde kamyoncuyla, sürücüyle, esnafla beraberiz." dedi. 

CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu'nun söylediğinin kamyon, seyahat edilen aracın ise tır olduğunu belirten Arslan, "Bunlar birbirinden  farklı iki araçtır. 150 küsür TL ücreti bütün vatandaşlar köprü parası sanıyor. Buna otoyol dahildir. Köprü parası tek yönlü alınır. Sonra o araç geriye döndüğünde ayrıca para verilmez. Köprü parasını yarı yarıya diye düşünmeniz lazım." değerlendirmesini yaptı.

Arslan, HGS ücretlerinde herhangi bir indirime gitmelerinin söz konusu olmadığını bildirdi.